کد خبر: ۱۸۱۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
ساده و خاکی، شاید این مهم‌ترین عنوانی باشد که بتوان برای شیرمردانی به کار برد که روزی جانشان را کف دستشان گذاشته و با یک پلاک و کوله‌پشتی قدم در راهی گذاشتند که نمی‌دانستند راه برگشتی دارد یا نه!

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، همان‌هایی که بی‌ادعا و با روحیه‌ای قوی و جنگجو مقتدرانه ایستاند و نگذاشتند ذره‌ای از خاک این مرز و بوم بهن یغما برود، آنها همه چیز را به جان خریدند با یک هدف و نیت واحد که آن هم دفاع از کیان این مرز و بوم و کسب رضای الهی بود و چه خوش درخشیدند و خوش درخشیدند.

با صلابت و آرامش گوشی را برمیدارد، هفته دفاع مقدس را تبریک می‌گویم و می‌خواهم وارد اصل ماجرا شوم، کمی دلهره دارم و نگرانم که او هم مانند برخی از همرزمانش دلخور از اوضاع و احوال این روزهایش باشد، از برخی بی‌مهری‌ها و به فراموشی سپردن‌ها و از این جهت تن به مصاحبه ندهد، اما صبور و بی ادعا پاسخ می‌گوید و می‌پرسد از کجا شروع کنم؟ از سختی فکه بگویم یا از شیرینی آزادسازی خرمشهر؟!

قند در دلم آب می‌شود و مشتاق شنیدن روایت آزادی خرمشهری می‌شوم که فقط در فیلم‌ها دیده و در کتاب‌ها خوانده‌ام و حالا قرار است آن را از زبان کسی بشنوم که خود به‌عنوان اولین رزمنده وارد خرمشهر شد، در عملیاتی که به آزادسازی انجامید و همین امر کسب نشان لیاقت را برایش به همراه داشت.

از کسب نشان لیاقت که می‌پرسم بی‌مهابا طفره می‌رود و می‌گوید: پیروزی و آزادی خرمشهر را نه به من و نه به هیچکس دیگر نسبت ندهید، خرمشهر را خدا آزاد کرد، و کلام همان است که رهبر کبیر انقلاب در همان زمان فصل‌الخطاب قرار داد.

از شکسته‌نفسی‌اش آن هم پس از گذشت سال‌ها از آن روزهای سخت و آسان ذوق می‌کنم و با خود می‌گویم اگر روحیه‌ای غیر از این داشتند که به اینجا نمی‌رسیدند.

سرتیپ دوم پاسدار کریم شایق از سرداران شاخص استان فارس و فرماندهان بزرگ دوران دفاع مقدس و اهل شیراز است، همانی که در عملیات ۱۹ فجر و فتح خرمشهر نقشی کلیدی ایفا کرد، او در آغاز روایت آزادسازی خرمشهر ابتدا با فرستادن سلام و درود به روح پاک شهدای گلگون کفن انقلاب و دفاع مقدس، هر شکست را مقدمه پیروزی عنوان می‌کند و می‌گوید: عملیات فکه عملیاتی سخت و طاقت‌فرسا بود که مقدمه عملیات آزادسازی خرمشهر شد.

شایق می‌گوید: در عملیات چهارم بیت‌المقدس به‌عنوان گردان ۹۳۴ وارد عمل شدیم و ضمن ادغام نیروها با تیپ سه ارتش کار را پیش بردیم، سبقت گرفتن بسیج از سپاه، سپاه از بسیج، بسیج از ارتش و ... آنقدر شور و شعف غیرقابل وصفی را بر جو عملیات حاکم کرده بود که به راحتی نمی‌توان از ارزش آن گذشت.

ابتدا از پل نو که دروازه خرمشهر محسوب می‌شد حرکت کردیم و به ساحل اروندرود رسیدیم، خرمشهر در محاصره قرار گرفت و این محاصره منجر شد تعدادی از نیروهای دشمن بعثی اسیر و تعدادی به هلاکت برسند.

در این میان، تعدادی که قصد فرار از سمت اروند داشتند در اروند غرق شدند و به طور کلی در این عملیات تلفات ما بسیار کمتر از دشمن بود.

وی با اشاره به پیروزی نهایی عملیات ازادسازی خرمشهر، این پیروزی را نیازمند عملیات پیچیده‌تری می‌داند که پیش از این رخ داد.

عملیات فکه که از آن به‌عنوان عملیاتی سخت و طاقت‌فرسا یاد می‌کند و می‌افزاید: برای پیروزی خرمشهر نیاز به عملیاتی بود که مرکز تشخیص برای دشمن دشوار باشد لذا سه قرارگاه نصر، قدس و فجر در منطقه جنوب اهواز به سمت جنوب خرمشهر عملیات داشتند و به دلیل فاصله اندکی که بین اجرای عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین بود(حدودا ۱۰ روز) دشمن تصور می‌کرد ما هنوز در حال انجام عملیات فتح‌المبین هستیم و از این رو ارتش دشمن زمین‌گیر شد.

از حال و روز بچه‌ها در آن عملیات جان‌فرسا پرسیدم و این فرمانده عملیات در پاسخ مکثی کرد و گفت: اغلب بچه‌های ما از فرط تشنگی و گرمازدگی شهید می‌شدند، آنها می‌دانستند بعد از این سختی آسانی در راه است پس با جان و دل همه چیز را پذیرفته بودند و برای آن تلاش کردند و خداوند هم پاداش‌شان را به خوبی داد.

جانشین سابق قرارگاه حمزه سیدالشهدا ادامه می‌دهد: این عملیات موجب شد دشمن در گام نخست تصور درستی از اینکه ما می‌خواهیم در جبهه شمال خوزستان عملیات انجام دهیم یا جنوب نداشته باشد، تیپ امام سجاد(ع) که بعد گسترش یافت و به لشکر ۱۹ فجر تغییر نام داد در کمتر از ۲۴ ساعت به کمک سایر قرارگاه رفت، گردان ما با گردان ارتش ادغام بود که در آن عملیات فرمانده گردان به شهادت رسید.

شایق، هر یک از شهدا را قیمت این آزادی می‌داند و می‌گوید خونین‌شهر را خدا به قیمت خون ریخته شده شهدا آزاد کرد و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید کار خاص‌تری انجام داده است فقط باید بگویم که ما در عملیات آزادسازی خرمشهر کمتر از ۲۰ نفر تلفات دادیم در حالی که از دشمن اسرای زیادی گرفتیم و تعداد بیشتری را به هلاکت رساندیم.

اینها نمونه‌های کوچکی از رشادت‌های بزرگ‌مردانی است که ۸ سال جانانه ایستادند و ایستادگی کردند، از خودشان گذشتند تا به خدا برسند و دستاوردشان آسایش و امنیتی شد که امروز بر سر کشورمان سایه انداخته است.

انتهای پیام/ن

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار